Reportage

Nedanför kan ni se två reportage om Yourstone Keramik.

I det första berättar jag, Bengt Yourstone, lite om firman och visar hur vårt hantverk går till.

I det andra, lite kortare reportaget, kan man se Tomtebo komma ”flygande” i luften och landa på Lilla Torg i Halmstad och även följa med in i värmen och se Tomtebo från insidan.

Om oss

Yourstone Keramik startades 1942 i Huddinge av mina föräldrar Irma och Henry Yourstone och min mor blev snart en välkänd keramisk formgivare. Jag tog över firman 1985 och i samband med det beslöt vi att upphöra med drejad keramik och inrikta oss på handgjorda figurer i keramik. Vår keramiska stil har Irma Yourstone skapat. Den kännetecknas av enkelhet och renhet i formen och en känsla för stil och tradition.

Sommaren 2007 blev jag folkpensionär men slutade inte med firman för det. Dock innebar det vissa förändringar så som att sortimentet minskades och att affären på Bankgatan sades upp. Försäljning äger istället rum på vintern i den lilla knuttimrade stugan ”Tomtebo” på Lilla Torg i Halmstad. För mer info och öppettider gå till Kontakt.

Att samla på tomtefamiljen har blivit mycket omtyckt av våra kunder. Jag brukar säga att familjen Yourstone är tredje generationen av hantverkare som tillverkar och säljer till fjärde generationen av kunder

Verkstaden

Vårt hantverk utförs idag på i stort sett samma vis som det har gjorts i ett par tusen år och är därmed en levande del av vårt kulturarv.

1. Utifrån en modell av lera tillverkas med försiktig hand en moderform. Av denna görs en arbetsform (se bilden!) i vilken figuren handtrycks.

2. Figuren retuscheras och dekoreras.

3. Efter torkning och bränning vidtar målningsarbetet. Ulla Yourstone har skapat ett enhetligt färgschema för temperafärg med ett 90-tal olika nyanser och med ledning av detta målas sedan figurerna.

Irma Yourstone

När Zvision från Halmstad skulle filma själva hantverket i Yourstone Keramik 2015 gjordes det i intervjuform. En av intervjuarens första frågor var: ”Vilket är ert största skryt med Yourstone Keramik?”. Oj, tänkte jag, vilken fråga! Men så kom jag på det. Det var så klart när en för oss okänd kund ringde 1982 eller 1983 och berättade att hon hade sett våra tomtar i ett reportage från det årliga och kungliga pepparkaksbaket på Drottningholms slott. Tomtarna stod på en hylla i bakgrunden med prins och prinsessor bakandes lussekatter i förgrunden.

Jag fick ju kolla upp det hela och se efter att det verkligen var våra tomtar. Och, javisst, det var våra kära tomtar med design Irma Yourstone. Då blev min mor glad.

Fast jag minns det år som Irma Yourstone var ännu gladare, nej, lycklig, nej, lyckligast i hela världen! Det var när hennes livsdröm förverkligades, nämligen invigningen av affären och verkstaden Lerlaxen i Halmstad  år 1963. ”Alla” i societeten var där från Borgmästaren med fru, kulturfolk och ledande industrichef.

Men var började Irma Yourstones yrkeskarriär? Jo, den började som Irma Claesson på Rörstrands keramikfabrik i Lidköping. Där arbetade redan storasyster Ilse Claesson som formgivare, så jag gissar att det inte var alltför svårt för Irma att få jobb där med en sådan storasyster. Där fick hon lära sig att måla Rörstrands keramikalster och blev snart en av de snabbaste målerskorna och var den som ledningen visade upp vid studiebesök. Där arbetade Irma från 1931 till 1939. Då var hon 28 år och hade redan träffat min charmör till pappa Henry Yourstone, som vid den tiden var urmakare och arbetade i pappa Oscars affär på Nybrogatan i Stockholm.

När min pappa Henry friade svarade hon enligt egen utsago: ”Ja, om du kan försörja mig!”. När det kom till kritan kunde han inte det. Så dåligt hon kände sig själv, hon den kreativa och driftiga människan. Irma som hemmafru! Irma insåg efter några år att hon var tvungen att göra något för att familjen skulle överleva ekonomiskt. ”Vi hade knappt mat för dagen och så ville jag inte ha det”.

Hon lärde känna en keramiker i Huddinge som blev som en mentor och fick billigt överta en hel del hans överblivna skröjbrända fat, som hon glaserade och målade. Och sålde. Och sålde. Det blev mer och mer att göra och till slut ställdes min far inför ett val: Att fortsätta med urmakeriet som gav en liten men ganska säker inkomst, eller slå om helt och bli keramiker han också med en kanske osäker framtida inkomst. Henry valde som tur var det senare.

Han glaserade och brände ugnar och Irma formgav och målade. Hon kunde dreja lite men det gick alldeles för långsamt så en drejare anställdes. Och målerskor. Åren gick och Irma experimenterade för att hitta sin egen stil. Det blev en del olika stilar.

Efter kriget gick allting att sälja hette det och det stämde även för vår keramik, men lönsamheten var skral eftersom de sålde till en grossist. Alltså inte ens till en vanlig porslinsaffär. Det var då Irma börja drömma om en egen affär med keramikverkstan i bakgrunden så kunderna skulle kunna gå in och se på tillverkningen. Men det tog många år för henne att övertala min far att flytta söderut till värmen och västkusten. Det var ju där hon kände sig hemma, född och uppvuxen på Hisingen i Göteborg som hon var. Hon ville helst flytta till en mellanstor stad. Efter lite spaning i sydvästra Sverige föll hon till sist för Halmstad, residensstaden i Halland. 1959 gick flytten. Då var jag 17 år och hade tröttnat på Huddinge och började gymnasiet på Örjansskolan till hösten. För mig blev det som ett äventyr.

Sedan gick utvecklingen för Yourstone Keramik med raketfart. Alla relevanta omständigheter stämde: Den legendariska högkonjunkturen, ingen moms, arbetsgivaravgifter på några få procent och inga motsvarande konkurrenter i Halmstad. Dessutom fick vi hyra en verkstadslokal på Kasten Rönnowsgatan 1 av kommunen billigt. Bostad fick vi tag på i form av en stor funkisvilla på Skånegatan 2.

Efter att ha experimenterat i flera år i Huddinge med olika formspråk för den drejade  keramiken, fann hon till sist sin egen stil i det grova och rustika med brunt och blått i matt glasyr. Irma gjorde även reliefer både i terrakotta och glasyr. Blomsterflickorna av terrakotta i 5 olika storlekar kunde man efter några år se i många fönster runtom i staden.

Säljare kontaktades som åkte runt i Sverige och presenterade vår keramik för detaljister i många städer. Både Irma och Henry arbetade från morgon till kväll. Som mest hade vi tre drejare och ett tiotal keramikarbetare anställda. Ja, nog hade min mor Irma Yourstone uppnått sina drömmars mål 1963 i och med invigningen av korsvirkeshuset Lerlaxen. Och det med råge.

Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du att vi använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök. Mer info

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng